Hulajnoga wyczynowa - co powinieneś wiedzieć kupując hulajnogę do tricków

2020-02-06
Hulajnoga wyczynowa - co powinieneś wiedzieć kupując hulajnogę do trickówHulajnoga wyczynowa - co powinieneś wiedzieć kupując hulajnogę do tricków

Sekret popularności.

Aktualnie można zaobserwować niegasnącą popularność hulajnóg wyczynowych. Śmiało można użyć sformułowania ,,moda”, które obrazuje jak wielkim zainteresowaniem cieszy się ten segment. Na hulajnogach jeżdżą wszyscy i wszędzie. Od skateparków, po chodniki i ścieżki rowerowe. Często wykorzystywane jako środek transportu w dużej mierze stanowią o krajobrazie miast. Nie powinien zatem dziwić fakt, że hulajnogami wyczynowymi zaczynają się interesować coraz większe grona użytkowników. Głównym czynnikiem kreującym taki stan rzeczy jest łatwość obsługi, która w porównaniu do innych sprzętów wyczynowych jest relatywnie mała.

Kontrola hulajnogi odbywa się w głównej mierze za pośrednictwem kierownicy, która spoczywając w dłoniach pozwala na precyzyjne i bezpieczne operowanie sprzętem. Nauka podstawowych tricków nie przysparza specjalnych trudności, a dzięki temu sprawia bardzo dużą frajdę niewielkim kosztem. Oczywiście szlifowanie skomplikowanych ewolucji wymaga czasu i poświęcenia, jednak podstawowe korzystanie z hulajnogi jest całkiem proste i dostępne dla każdego. 

Nie bez znaczenia pozostaje również aspekt wizualny. Hulajnogi wyczynowe często opatrzone są pięknymi grafikami, które nierzadko stanowią swoiste dzieła sztuki. Duża możliwość konfiguracji i personalizacji pozwala w indywidualny sposób upiększyć hulajnogę która może służyć jako modny wyznacznik stylu. 

Dla kogo przeznaczone są hulajnogi wyczynowe.

Tak jak zostało wyżej wspomniane hulajnogi wyczynowe są całkiem przystępne dla osób początkujących. Niski próg wejścia oraz łatwość obsługi sprawia, że hulajnogi mogą być użytkowane nawet przez dzieci. Tak naprawdę jedynym ograniczeniem jest kwestia sprawności ruchowej. Jeśli dziecko potrafi bez problemu jeździć na rowerze, hulajnoga nie sprawi mu większych kłopotów. Odpowiedni dobór wielkości hulajnogi i wysokości kierownicy pozwoli na swobodne operowanie i bezproblemową jazdę.

Czym kierować się podczas wyboru?

Szeroka gama dostępnych modeli może przysporzyć nie lada kłopotów podczas zakupów. W celu dokonania optymalnego wyboru należy zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów. Hulajnoga zbudowana jest z następujących elementów: deck, koła (wraz z łożyskami), widelec, kierownica, zacisk. Każdy z tych komponentów odgrywa bardzo ważną rolę i decyduje o ogólnej jakości sprzętu. Warto zatem decydować się na modele renomowanych marek, które przykładają dużą wagę do najdrobniejszych detali. Dzięki temu hulajnogi są niezawodne i oferują bardzo dużą funkcjonalność. Jakość oraz rodzaj materiałów wykorzystanych do produkcji odciska swoje piętno na cenie produktu, jednak w wypadku sprzętu wyczynowego nie warto decydować się na kompromisy. Kupując rekomendowany produkt mamy pewność, że sprosta on wysokim wymaganiom oraz przeciążeniom, które towarzyszą agresywnej jeździe.



Dobór wielkości hulajnogi.

Wielkość hulajnogi ma kluczowe znaczenie, a jej odpowiedni dobór potrafi przysporzyć problemów. Aby nieco ułatwić tę newralgiczną decyzję warto zastosować się do poniższych rad. Rekomendowana wysokość kierownicy powinna znajdować się mniej więcej na wysokości pasa osoby jeżdżącej. Taki dobór zapewni niezbędną łatwość i pewność w obsłudze. Szerokość kierownicy powinna pozwalać na nieskrępowany pełny obrót. Nie bez znaczenia pozostaje również rozmiar decku. Im mniejsza platforma tym miejsce na nogi jest bardziej ograniczone jednak waga hulajnogi ulega zmniejszeniu. Lżejszy sprzęt ułatwi wykonywanie ewolucji oraz będzie bardziej komfortowy szczególnie dla młodszych użytkowników. 

Na rynku dostępny jest cały wachlarz przeróżnych modeli. W przypadku hulajnóg wyczynowych należy mieć na uwadzę, że te wysokiej jakości nigdy nie będą posiadały możliwości regulowania wysokości kierownicy. Podczas wyczynowej jazdy, dochodzi do dużych przeciążeń, a sprzęt nie może pod ich wpływem stracić na stabilności i sztywności. Jakkolwiek możliwość regulowania kierownicy może wydawać się kusząca, stałe połączenie gwarantuje zdecydowanie większe bezpieczeństwo i komfort jazdy.   

KLUCZOWY WYBÓR - KIEROWNICA

W przypadku hulajnóg wyczynowych ogólny wygląd sprzętu, a przede wszystkim jego funkcjonalność są kluczowym aspektem. Jeden z najważniejszych komponentów stanowi kierownica. Jako jedyna część zestawu bezpośrednio łączy nasze ciało z hulajnogą i pozwala w pełni ją kontrolować. Dlatego też wybór odpowiedniej kierownicy jest tak kluczowy. 

Kierownice do hulajnóg wyczynowych występują w różnych rozmiarach i kształtach co może przysporzyć nieco problemów podczas wyboru, szczególnie początkującym użytkownikom. W celu podjęcia optymalnej decyzji warto zapoznać się z wszelkimi wariacjami, a posiadania takiej wiedzy zdecydowanie ułatwi trafny wybór.

Kierownice typu bmx charakteryzują się występowaniem zagięć, natomiast klasyczny t-bar przypomina kształtem literę T i jest zupełnie prosty. Te z pozoru niewielkie różnice mają wpływ nie tylko na wygląd hulajnogi, ale przede wszystkim determinują odczucia płynące z jazdy. 


Najlepszą rekomendacją dla początkujących użytkowników będzie standardowy T-bar. Klasyczny wygląd nigdy nie wychodzi z mody, a prosta konstrukcja sprawi, że poznawanie nowego sprzętu będzie ułatwione. 



W przypadku bardziej zaawansowanych osób, rynek prezentuje szalenie bogatą ofertę modeli. Spośród mnogości opcji, najlepszym wyborem będzie kierownica możliwie jak najlepiej dopasowana do indywidualnych preferencji. O ile mamy taką możliwość, warto przed zakupem przetestować różne warianty co może w dużym stopniu ułatwić optymalny wybór. 


Kolejnym etapem po wyborze kształtu, na który należy zwrócić uwagę, będzie wielkość kierownicy oraz jej rozmiar: oversize bądź standard. Na tym etapie trzeba pamiętać, że kierownica nie może być zbyt mała, wtedy doprowadzi do niepożądanego garbienia się. Nie może być również zbyt wysoka gdyż utrudni to kontrolę nad hulajnogą. Dla większości osób odpowiednią wysokością jest ta wyznaczona na poziomie pasa. W kwestii szerokości kierownicy, powinna być dobrana w taki sposób aby jej obrót o 360 stopni nie sprawiał problemów. 

Ostatnią kwestią wartą rozważenia jest rozmiar kierownicy. Główną różnicą jest fakt, że modele standardowe wymagają dodatkowej podkładki aby dopasować się do zacisku. Kierownice oversized są nieco grubsze i nie wymagają dodatkowych komponentów. Wybór między tymi rozwiązaniami sprowadza się do personalnych preferencji użytkownika, jako że oba oferują odpowiednią stabilność i wytrzymałość. 

KOŁA DO HULAJNOGI WYCZYNOWEJ

Koła stanowią jeden z najważniejszych komponentów w hulajnogowym zestawie. Jest to jedyna część która ma bezpośredni kontakt z podłożem podczas jazdy co czyni ją niezwykle ważną. Koła determinują to jak swobodna, komfortowa i responsywna będzie jazda. Oferta naszego sklepu jest bogata w przeróżne modele kół. Niezależnie od tego czy chcesz nieco odpicować swój zestaw i nadać mu indywidualnego sznytu bądź szukasz produktu, który zapewni Ci większą kontrolę i pewność. Oferta kół jest tak szeroka, że z pewnością znajdziesz odpowiadający model.

Kluczową kwestią w przypadku kół jest ich wytrzymałość. Podczas jazdy, wykonywania tricków generowane są bardzo duże przeciążenia, które ogniskują się właśnie w tym elemencie zestawu. Koła muszą być solidne na tyle, aby wytrzymać nawet najbardziej wymyślne ewolucje.

Za solidność koła w głównej mierze odpowiada rdzeń. Materiał, z którego jest wykonany determinuje jego wytrzymałość. Najlepszy wybór stanowią koła wyposażone w rdzeń aluminiowy. Często są one droższe od kompozytowych odpowiedników jednak gwarantują lepszą jakość. 


Przy wyborze odpowiednich kół nie bez znaczenia pozostaje styl jazdy, oraz specyfika podłoża. W przypadku jazdy zorientowanej na tricki wykonywane w skateparku bądź zamkniętych halach  najlepszym wyborem będą modele charakteryzujące się twardą mieszanką poliuretanu. W przypadku bardziej miejskich, transportowych zastosowań bardziej komfortowe będą miękkie koła, które zapewnią wygodną i gładką jazdę.


Należy również wspomnieć o wielkości kół. Znakomita większość modeli jest dostępna w rozmiarach 100 i 110  mm - które są najczęściej spotykane i praktykowane. Na rynku dostępne są również większe modele (120 mm) jednak przed zakupem należy upewnić się czy będą one kompatybilne z zestawem.


WIDELEC - trudny wybór

Jest to komponent, który w dużej mierze warunkuje wybór pozostałych części. Ze względu na swoją budową i funkcję, definiuje jakie koła, zacisk, system kompresji i kierownice możemy zamontować do zestawu. Dlatego bardzo ważne jest aby odpowiednio dobrać widelec do aktualnie posiadanego bądź dopiero komponowanego zestawu.  

Na rynku można wyróżnić trzy główne typy widelców:

- 2 częściowy wykonany z aluminium (tani i lekki)
- jednoczęściowy aluminiowy (lekki i wytrzymały)
- stalowy (solidny i tani, ale ciężki)


W zakresie tych podstawowych rozwiązań występują różne typy:
- gwintowane
- niegwintowane (w tym wypadku potrzebujemy również niegwintowanego headsetu)
- kompatybilne z systemami: ICS, HIC, SCS
- długość (niektóre modele są dłuższe od innych co ogranicza ich uniwersalność)

W większości przypadków widelce mają średnicę 28mm. Warto wiedzieć, że koła 100mm pasują do każdego modelu. Większe średnice nie są tak uniwersalne i wymagają specyficznych widelcy.

Wybór odpowiedniego widelca może wydawać się nie lada wyzwaniem. Podczas zakupu tego komponentu warto zwrócić uwagę na następujące kwestie:

- niegwintowana kierownica może zostać zamontowana na gwintowanym widelcu 
- w przypadku korzystania z systemu HIC, trzeba pamiętać że wymaga on kierownicy typu oversized
- jeśli chcesz wykorzystać gwintowany widelec, z kierownicą o średnicy 32 mm musisz zaopatrzyć się odpowiednią podkładkę od systemu HIC bądź użyć systemu SCS, w zależności jaką kierownicę zamierzasz wybrać

Warto nadmienić, że widelce są dostępne w bardzo dużej ilości kolorów i wzorów. Mnogość wyboru pozwoli wybrać wymarzoną część, która nie tylko będzie użyteczna ale również pozwoli nadać indywidualnego charakteru i sznytu.

System kompresji - serce hulajnogi

System kompresji to niesamowicie ważna część każdego zestawu. Dba on o prawidłowe spasowanie hulajnogi, ograniczając niepożądane luzy oraz umożliwia gładkie obroty kierownicy. Odpowiednio dobrany system będzie niezawodny i umożliwi skuteczną, a przede wszystkim bezpieczną jazdę. Prawidłowo zamontowany będzie ograniczał luzy, które pojawiają się podczas dużych przeciążeń towarzyszących wyczynowej jeździe.

Wyróżnić można trzy główne, najbardziej popularne rozwiązania:

- HIC (hidden internal compression)
- SCS (standard compression system)
- ICS (inverted/internal compression system)
- IHC (internal hidden compression)

Każdy z wyżej wymienionych posiada swoje niezaprzeczalne plusy, a wybór konkretnego często zależeć będzie od indywidualnych preferencji.

HIC - to jeden z pierwszych powstałych systemów kompresji. Jego długa obecność na rynku to jedna z lepszych rekomendacji. Przetrwał tak długo ponieważ zwyczajnie bardzo dobrze spełnia swoją rolę. Jedną z głównych zalet tego systemu jest jego prosta budowa i łatwość obsługi. Należy pamiętać, że HIC jest kompatybilny z szerszymi kierownicami typu oversized. Wszystko czego potrzebujesz aby zamontować ten system to niegwintowany widelec, niegwintowany headset, tuleję HIC, oraz kierownicę oversized z nacięciem. Jedyne co musimy zrobić to dokręcić śrubę w widelcu, założyć kierownicę i dokręcić zacisk. To naprawdę mocne połączenie, które rzadko się luzuje. Jeśli szukasz czegoś taniego, prostego w obsłudze i lekkiego, HIC jest odpowiedzią na twoje oczekiwania.



SCS - najbardziej popularny system kompresji. Stanowi najmocniejsze połączenie spośród wszystkich rozwiązań. Jego renoma opiera się na niezawodności i solidności. Podczas jazdy możesz mieć pewność, że nie pojawi się żaden luz, Główną wadą tego systemu jest jego waga. Niestety solidność obarczona jest odczuwalnie wyższą wagą w porównaniu do innych systemów, jednak nie jest to różnica dramatyczna. Jeśli chodzi o zakładanie tego systemu jest ono banalnie proste i wymaga jedynie dokręcenia śruby, po czym nakładamy kierownice (ważne aby nie posiadała nacięcia). Kiedy kierownica jest już założona, dokręcamy powoli i równomiernie śruby zacisku. System SCS to bardzo dobra propozycja dla wszystkich ceniących sobie design oraz solidność



IHC - z założenia bardzo podobny do HIC. Sposób działania jest identyczny, z tym że system IHC pasuje do kierownic o standardowej średnicy. Jest to lżejsze rozwiązanie systemu HIC. System ten jest wbudowany w widelec. Zaletą tego rozwiązania jest jego lekkość oraz kompatybilność zarówno ze stalowymi jak i aluminiowymi kierownicami. System skręca się śrubą umieszczoną w widelcu, która naciska na stery, System ten wyposażony jest w top cup, który stanowi górny element sterów. Nałożenie kierownicy oraz skręcenie zacisku kończy montaż.



ICS - zdecydowanie najlżejszy z całej stawki, stary rodzaj systemu, który aktualnie jest coraz rzadziej stosowany. Niestety cechuje go duża awaryjność i problematyczność użytkowania. W celu skręcenia tego systemu należy odkręcić i zdjąć koło co nie jest szczególnie wygodne, oraz wymaga sporo czasu i doświadczenia. System opiera się na gwiazdce wbitej w kierownice, która jest najbardziej newralgicznym punktem i często dochodzi do zerwania jej gwintu. Słabość tego rozwiązania wynika z jego konstrukcji. Całość opiera się na długiej śrubie, która nie gwarantuje wymaganej niezawodności. Jeśli bardzo zależy Ci na zmniejszeniu wagi swojej hulajnogi oraz nie chcesz wydawać majątku możesz zastanowić się nad systemem ICS.



DECK - design i użyteczność

Podesty w ostatnich latach przeszły nie lada metamorfozę. Aktualnie możemy wybierać spośród całej gamy dostępnych modeli i rozwiązań. Wychodząc naprzeciw coraz wyższym wymaganiom producenci oferują decki wykonane z bardzo zaawansowanych materiałów, które gwarantują lekkość i wytrzymałość. 



Kompletowanie zestawu najlepiej zacząć od tego komponentu i wedle niego ,,budować” całość, kwestie do rozważenia: szerokość, długość, waga, kształt (zaoblone czy ścięte krawędzie). Decki występują w przeróżnych konfiguracjach, dlatego ich wybór może okazać się kłopotliwy. Do jazdy streetowej najlepszym wyborem wydają się być dłuższe podesty, które oferują więcej miejsca na stopy i są bardziej komfortowe. W jeździe parkowej ważna jest kwestia wagi, tak więc lżejsze, mniejsze decki sprawdzą się lepiej.

Głównym kryterium jakim należy się kierować podczas wyboru decku powinna być wygoda. Indywidualne preferencje odgrywają tutaj kluczową rolę i wedle nich należy dokonywać selekcji.

Deck stanowi również fantastyczną powierzchnię do wyrażenia swoich estetycznych upodobań. Na rynku dostępna jest cała gama różnego rodzaju wzorów i kolorów, które z pewnością pomogą zadać szyku na ulicy bądź skateparku.



ZACISK - trwałość połączenia

Zacisk odgrywa znaczącą rolę w całym zestawie. Odgrywa kluczową rolę w prawidłowym działaniu systemu kompresji, a więc odpowiada za solidność i sztywność połączenia. 

Główny podział zacisków jest uzależniony od ich przeznaczenia. Można wyróżnić zaciski klasyczne i SCS. Standardowe pasują do większości systemów IHC, HIC, i ICS oraz występują w dwóch rozmiarach standard i oversized. 

                    

Zacisk SCS stanowi niezależny system kompresji dlatego też nie może zostać użyty w pozostałych przypadkach. Jest on kompatybilny z określonym rodzajem widelców i występuje w dwóch wariantach oversized i standard.
Na rynku dostępna jest cała masa różnych zacisków więc na pewno uda się dobrać odpowiedni, pasujący technicznie jak i dobrany zgodnie z wymarzonym wzornictwem całego kompletu.

Podsumowanie

Hulajnoga wyczynowa stanowi świetny rodzaj aktywności na świeżym powietrzu. Łatwość i prostota obsługi sprawiają, że nawet młodsi użytkownicy mogą z powodzeniem kompletować swój pierwszy sprzęt. Odpowiednio dobrana hulajnoga pozwoli cieszyć się niezawodnością i dostarczy kaskady nieskończonej frajdy. Dzięki swojej uniwersalności znajdzie swoich zwolenników również wśród starszych użytkowników, którzy z pewnością docenią nutkę adrenaliny oraz fakt, że popularność hulajnóg zrzesza całe grupy tworząc swoistą subkulturę sportowych zapaleńców.

Zapraszamy do największego sklepu z hulajnogami w Gdańsku, Trójmieście oraz na Pomorzu gdzie zakupicie hulajnogi wyczynowe, kierownice, kółka oraz inne akcesoria niezbędne do wykonywania tego sportu. Zamówienia można też składać przez stronę internetową. 

Wszystkie dostępne hulajnogi znajdziesz TUTAJ. Ride Palace Politechniczna 9 80-175 Gdańsk   Zachęcamy do zadawania pytań, można to zrobić pisząc na: kontakt@ridepalace.pl oraz dzwoniąc pod 535 008 775.




Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel